Onze aanpak

Wij worden gedreven door goed onderwijs voor de leerling/student en een goede onderwijsorganisatie en cultuur voor de leerkrachten/docenten.

Dat vraagt om een onderwijsorganisatie die het onderwijsproces zo optimaal mogelijk faciliteert. Hiervoor is onderwijs specifiek leiderschap nodig, een succesvolle onderwijsorganisatie die integraal wordt aangestuurd en kwaliteitszorg en organisatie inrichting die het mogelijk maakt om de strategische doelen te realiseren en te monitoren.

Daarbij besteden wij altijd aandacht aan zowel de harde (taken, verantwoordelijkheden, systemen) als de zachte aspecten (competenties, gedrag).

Iedereen in het team, ook de opdrachtgever, is een speler in het spel en daarmee ook onderdeel van zowel het probleem als de oplossing. Dat vraagt van jou als opdrachtgever en andere betrokken collega’s, dat iedereen in de situatie stapt, meedoet en bereid is om te reflecteren op de eigen rol (dus niet het probleem naar de andere kant van de schutting gooien na, alleen een probleem in je eigen tuin kun je oplossen). Alleen een probleem in je eigen tuin kun je oplossen. Dat biedt mogelijkheden om in kaart te brengen wat belemmerende patronen zijn, welke werkende elementen aanwezig zijn en samen op zoek te gaan naar meer dan de som der delen.

“Niet blijven praten en analyseren, maar gaan doen”.

Onderwijsadvies samen verandering creëren

Waar wij voor staan

Oplossingen die tegen een stootje kunnen

Wij geloven in oplossingen die niet alleen theoretisch kloppen, maar ook praktisch uitvoerbaar zijn. Onze aanpak zorgt ervoor dat veranderingen direct merkbaar zijn in de organisatie, waardoor iedereen de voordelen ervaart.

Verandering vraagt om een gestructureerde aanpak. Ons proces is stevig en doordacht, waarbij we stap voor stap werken aan duurzame resultaten. We begeleiden organisaties door elke fase van de verandering, met oog voor detail en betrokkenheid. Dat doen we vanuit een participatieve aanpak. Zodat we samen leren, contextuele kennis benutten en de verandering duurzaam ingebed wordt.

Integrale aanpak

Wij brengen organisaties in beweging door een integrale aanpak. We werken vanuit verschillende perspectieven: onderwijs(kwaliteit), organisatieontwikkeling en veranderkunde. Wijzigingen in het ene perspectief hebben altijd invloed op andere perspectieven. Door deze samenhang creëren we draagvlak en benutten we de aanwezige expertise. Zo implementeren we duurzame oplossingen die tegen een stootje kunnen!

Onze expertise is breed en verbindt perspectieven. We staan met twee voeten op de grond. Het ene been is thuis in het ontwikkelen en veranderen van organisaties, het andere in onderwijs geven, maken en verbeteren.
Door onze ervaring zijn we thuis in;

  • Organisatieontwikkeling
  • Onderwijs ontwikkelen, coördineren en uitvoeren
  • Verbeteren en borgen van onderwijskwaliteit
  • Veranderkunde
  • Leiderschap in het onderwijs

En we zorgen dat het voor elkaar komt, samen met alle betrokkenen.

Paarse bloem

Onderliggend aan onze aanpak

  • Een systemische kijk op organisaties helpt om de onderlinge afhankelijkheden en dynamieken binnen de organisatie te begrijpen, wat essentieel is voor duurzame verandering.
  • Door een systemische benadering te hanteren, kunnen organisaties beter inspelen op complexe uitdagingen en veranderingen effectief implementeren.
  • Maak verstoring je vriend.
  • Als je wilt veranderen heb je voldoende stabiliteit nodig, en verstoring. Hoe combineer jij die twee?

Systemisch denken is een benadering die zich richt op het begrijpen van de onderliggende systemen in ons leven—hoe en waarom dingen werken zoals ze doen, hoe ze met elkaar in verband staan, en hoe het veranderen van het systeem de uitkomst kan veranderen. Het helpt ons om de onderlinge afhankelijkheden en dynamieken binnen een organisatie te begrijpen, wat essentieel is voor duurzame verandering.